MC-Försäkring
Kommer du köra med din motorcykel i allmän trafik krävs det, enligt svensk lag, att du har trafikförsäkring. De flesta väljer däremot att väja halv- eller helförsäkring för att få ett bättre försäkringsskydd. När du ska välja försäkring till motorcykeln behöver du alltså ta ställning till vilken nivå du vill försäkra den på. Utöver det bör du även se över om du behöver tilläggsförsäkringar och jämföra försäkringsbolagen utifrån bland annat pris, ersättningsnivåer och innehåll.
Tips: Svedea är den bästa MC-försäkringen 2018 enligt oss.
Olika nivåer på MC-Försäkring
MC-försäkring kan tecknas på flera olika nivåer. Trafikförsäkring är billigast men ger inget ekonomiskt skydd för den egna motorcykeln. Med halv- eller helförsäkring ges ett bredare försäkringsskydd och utöver det finns även valet att komplettera med tilläggsförsäkringar. Under den tid du har din motorcykel avställd kan avställningsförsäkring vara ett alternativ.
Trafikförsäkring
Om du tänkt köra i trafiken är du enligt lag tvungen att ha trafikförsäkring. Om du kör utan denna försäkring kommer Trafikförsäkringsföreningen kräva in straffavgifter. Att åka oförsäkrad är alltså inte ett alternativ.
Väljer du att bara teckna trafikförsäkring innebär det att ersättning enbart ges för personskador samt skador som uppkommit på medtrafikanters egendom. Du kan alltså inte få någon ersättning för skador på din egen motorcykel.
Halvförsäkring
Med en halvförsäkring får du ett bredare ekonomiskt skydd både för dig själv och för fordonet.
De försäkringsdelar som gäller för dig som ägare är följande:
- Rättskydd – Om en rättstvist uppstår kring motorcykeln (exempelvis vid försäljning eller köp) kan försäkringen ersätta juridiska kostnader.
- Krishjälp – Efter en olycka kan behov finnas att få prata med psykolog eller terapeut. De vanligaste är att försäkringsbolaget bekostar upp till 10 besök om de anser att du har detta behov.
- Bärgning – Med bärgning menas att du får ersättning för att bärga motorcykeln till den närmaste verkstaden om du blir stående på grund av olycka eller motorhaveri. Oftast gäller försäkringen inte om du står still på grund av ”soppatorsk”. Denna försäkringsdel kallas ibland för Assistans eller Räddning.
De försäkringsdelar som gäller för din motorcykel är följande:
- Brand – Skulle du få skador på din motorcykel på grund av brand eller explosioner kan ersättning betalas ut.
- Glas – Glasskador på exempelvis vindrutan eller vindavvisare kan ersättas. En vanlig skada är stenskott.
- Stöld – Ersättning ges om motorcykeln blir stulen. Detsamma om fastmonterade delar blir stulna. Ofta ges även ersättning om skador uppkommit på motorcykeln vid stöld.
- Motor – Denna försäkringsdel har alltid en giltighetsbegränsning. Den kan exempel gälla fram till att motorcykeln är 5 år eller rullat 5000 mil. Det som ersätts är skador på motordelar och viss elektronik.
Helförsäkring
Helförsäkring innebär att du får samma försäkringsskydd som ingår i halvförsäkring ( se ovan) men att det även ingår ekonomiskt skydd vid skador på grund av ”yttre olyckshändelse”. Med det menas oväntade skador som uppkommer genom exempelvis skadegörelse, kollision, att ett träd faller över motorcykeln, att du tappar den osv.
Tilläggsförsäkringar
Trafik-, Halv- och Helförsäkring är de tre grundläggande nivåer. Men sedan kan tilläggsförsäkringar tecknas som gör att du får en anpassad försäkring utifrån dina specifika behov. Dessa kan exempelvis reducera självrisken vid vissa situationer, ge högre ersättningsbelopp eller skapa ett bredare ekonomiskt skydd vid personskada.
Avställningsförsäkring / Garageförsäkring
Ställer du undan motorcykeln på hösten för att sedan ta fram den på våren? I så fall är helförsäkring under denna tid onödig då denna försäkring även ger ersättning vid skador som uppkommer i trafiken. Ska motorcykeln bara stå i ett garage under ett flertal månader är avställningsförsäkring bättre.
Med avställningsförsäkring (helförsäkring) ges vanligtvis samma skydd som i en helförsäkring med exempelvis ersättning för stöld, brand och skadegörelse. Utöver det kan man få ersättning om den skulle skadas på grund av den ramlar eller att ett träd skulle ramla ner över garaget.
Det som skiljer är däremot att ingen ersättning går att få för trafikrelaterade skador. Bland annat ingår inte trafikförsäkring vilket gör att du inte får köra motorcykeln i trafik så länge som den är försäkrad på denna nivå.
Avställningsförsäkring kan ofta tecknas som halv- eller helförsäkring.
Att tänka på när du väljer MC-Försäkring
- Året runt eller säsong? - Med Året-Runt-Försäkring är din motorcykel alltid försäkrad och du kan köra när som helst. Dessa brukar vara något billigare än säsongsförsäkringen per månad. Med denna behöver du inte heller tänka på att ställa av/ ställa på motorcykeln under vissa månader.Alternativet är ”Säsongsförsäkring” vilket alltså betyder att den enbart är försäkrad under MC-säsongen. Under tiden som den är avställd kan Avställningsförsäkring vara ett alternativ för att pressa priset utan att ha motorcykeln helt oförsäkrad.
- Jämför försäkringarna rättvist - Jämför enbart försäkringslösningar som totalt sett möter dina behov. En del försäkringsbolag har billigare grundförsäkring men med tillval som gör försäkringen dyrare. Andra har något dyrare försäkring men som istället ger ett bredare skydd från början. Se därför på priset som blir efter att du valt eventuella tillägg.
- Pressa priset - Du kan lätt pressa priset på din MC-försäkring en hel del. Om du ber om offert från ett försäkringsbolag ska du exempelvis ange om motorcykeln parkeras i garage på natten, vilka som får köra den, hur gammal du är samt vilka skyddskläder du kommer att ha.Har du exempelvis motorcykeln i garage på natten, om bara familjemedlemmar får köra den och du alltid har skyddskläder kan lägre premie ges. Andra säkerhetsfunktioner som kan sänka premien är om motorcykeln har ABS-bromsar eller spårningssystem. Medlemmar i SMC brukar även ofta få rabatt.
- Jämför igen - Jämför pris och villkor hos flera olika försäkringsbolag innan du väljer var du ska teckna din försäkring. Men kom även ihåg att göra detta exempelvis en gång per år. Dina egna förutsättningar kan ha ändrats (kanske har du nu garage eller larm som pressar priset) och dessutom kan förutsättningarna ändrats hos försäkringsbolaget. Kom ihåg att pris och avtal enbart gäller 12 månader i taget. Vill du ha en så billig försäkring som möjligt kan det vara en fördel att jämföra försäkring regelbundet.
Så skiljer sig försäkringarna åt
Prismässigt skiljer sig MC-försäkringar åt en hel del mellan försäkringsbolagen. Till stor del beror det på att försäkringarna ger olika stort ekonomiskt skydd. Vill du enbart ha en så billig försäkring som möjligt kan du fokusera på priset. Men se alltid till att du har det försäkringsskydd som du behöver.
Inom de olika försäkringsnivåerna (se ovan) skiljer sig försäkringarna främst åt på följande punkter:
- Vad ersätts?De försäkringsdelar som presenteras ovan (se ”Olika nivåer på MC-försäkring”) ingår generellt i en MC-försäkring. Däremot skiljer de sig åt kring vad som ingår i dessa delar. Enstaka skador som ingår i hos vissa försäkringsbolag behöver nödvändigtvis inte ersättas hos andra bolag. Ett exempel är om de ersätter för borttappade nycklar eller råkar tanka fel drivmedel.
- ErsättningsnivåerErsättningsnivåerna kan skilja på flera försäkringsdelar. Det kan gälla högsta ersättningsbelopp vid stöld av delar av motorcykeln likväl som vid maskinskada. Vill du höja dessa nivåer kan du ibland teckna en tilläggsförsäkring för det. I annat fall får du välja en annan försäkring som i grunden har högre ersättningsbelopp.
- SjälvriskPå de flesta försäkringsdelar måste du betala en självrisk om det uppstår ett försäkringsärende. Det är oftast en fast avgift mellan 1 000 kr och 5 000 kr. Det förekommer även att självrisken är en viss procent av skadekostnaden.Självrisken är hos vissa bolag flexibel. Väljer du en högre självrisk kan därför kostnaden för försäkringen pressas.
Det kan även finnas tillfällen då försäkringsbolagen tar ut en ”Förhöjd självrisk”. Det är vanligt om föraren saknade skyddskläder vid olyckan eller om personen kört olagligt (exempelvis rattfull). Men det är även vanligt att Förhöjd självrisk förekommer om det är en ung förare. Ett exempel är att vissa bolag tar ut dubbel självrisk på Trafikförsäkringen om föraren är under 24 år. Förhöjd självrisk kan också förekomma vid andra tillfällen.
I och med att självrisken påverkar priset på försäkringen innebär det även att vissa ”billiga MC-försäkringar” enbart är billiga till den dag olyckan är framme. Med hög självrisk blir inte längre så billiga.
Skyddsnivå – Enligt lag måste du ha hjälm när du kör motorcykel. Någon annan säkerhetsutrustning behöver du, enligt lag, inte ha. Men vissa försäkringsbolag kräver att du även har skinnställ m.m. Vilka krav på skyddskläder som finns kan alltså variera.
Tilläggsförsäkringar – Vilka tilläggsförsäkringar som du kan teckna hos de olika försäkringsbolagen varierar. Utbudet brukar inte vara speciellt stort men har du speciella önskemål kan det vara värt att även jämföra dessa tillägg.
Retro/Veteran – Har du en riktigt gammal motorcykel kan ett alternativ vara att teckna en Veteranförsäkring / Retroförsäkring. Försäkringspremien är då lägre men då gäller även specifika regler kring motorcykeln.
Vanliga frågor & svar
Vad påverkar priset på en motorcykelförsäkring?
Bland annat påverkar det var du bor i landet, din ålder, modell på motorcykeln, effekt, uppfyllda säkerhetskrav (larm, spårsändare, garage) samt tidigare skadefria år. Du kan även ofta få rabatt om du är med i SMC eller har fler försäkringar hos samma försäkringsbolag.
Måste jag kontakta försäkringsbolaget varje gång jag ställer på/ ställer av min motorcykel?
Nej, försäkringsbolagen får automatiskt information från Transportstyrelsen. Du behöver alltså inte meddela detta till ditt försäkringsbolag.
Vad är märkesförsäkring?
En märkesförsäkring är en MC-försäkring som ges ut i samarbete med ett motorcykelmärke. Om du har en Honda kan det vara ett alternativ att teckna en Honda-försäkring (Finns exempelvis hos Svedea). Fördelarna med att ha en märkesförsäkring är att de brukar vara mycket breda och ha generösa ersättningsnivåer.
Måste motorcykeln alltid vara försäkrad?
Så länge du vill åka i allmän trafik så måste den minst ha trafikförsäkring. Kommer du enbart köra inom inhägnat område (ex. tävlingsbana) behövs inte försäkring. Är motorcykeln avställd behövs inte heller försäkring även om avställningsförsäkring är en rekommendation.
Då ska du inte teckna en MC-försäkring
- Tävlingsbanor – Ska du tävla med din motorcykel på tävlingsbanor är risken stor att din försäkring inte gäller. Hör med försäkringsbolaget om du är osäker.
- Lågt värde – Med tanke på att självrisken vanligtvis är från 1000kr och uppåt kan det kännas onödigt med försäkring om du köpt din motorcykel för enbart någon tusenlapp. Kör du i trafik måste du ändå ha trafikförsäkring men högre försäkringsnivå känns inte ekonomiskt försvarbart. Under de månader som motorcykeln är avställd kan man även välja bort avställningsförsäkringen.
- Fyrhjulingen – En fyrhjuling kan vara registrerad både som terränggående fordon, MC och som traktor. Kontrollera alltid i registreringsbeviset vad som gäller.
Artikeln granskades senast 2019-12-30.